املاک دلتا املاک دلتا .

املاک دلتا

تقسیم هزینه تعمیرات ساختمان

آپارتمان مورد اجاره چه نوساز باشد و چه کلنگی، می‌تواند نیازمند عملیات بازسازی و یا تعمیراتی شود که شاید قابل پیش‌بینی هم نباشد.

اختلاف و مشکلات بر سر هزینه تعمیرات ساختمان زمانی به وجود خواهد آمد که مستاجر خود را موظف به پرداخت هزینه‌های ساختمان نمی‌داند و برعکس. «مجله ملکی دلتا» قانون مالک و مستاجر درباره هزینه تعمیرات را شرح خواهد داد.

یکی از مسائل رایج میان صاحبخانه و مستاجر مربوط به بحث خرابی‌های خانه است. اگر لوله‌کشی ساختمان دچار مشکل شود، اگر دیوار خراب شود و یا کولر از کار بیافتد، چه کسی وظیفه تعمیر را برعهده دارد؟ چه کسی باید هزینه این خرابی‌ها را پرداخت کند؟

هزینه‌هایی که بر عهده مستاجر است
براساس قانون مشاوران املاک کشوری:

پرداخت قبوض آب، برق، گاز و تلفن مربوط به هر واحد، به عهده مستاجر همان واحد است.
پس از اقامت مستاجر در ملک هزینه‌های جاری ساختمان بر عهده مستاجر می‌باشد مانند هزینه سرویس آسانسور، هزینه شارژ ساختمان و یا هزینه تعویض شیرآب که در حال چکه کردن است.
پرداخت هزینه خسارتی که توسط مستاجر به وجود آمده است
هزینه‌هایی که برعهده مالک است
هزینه‌های کلی و تعمیرات اساسی مانند خرابی آسانسور، تعمیرات موتورخانه، عایق بندی پشت بام، هزینه‌های عمرانی بر عهده مالک است.
هزینه تعمیرات لوله کشی آب، گاز، فاضلاب، سیم کشی برق، رنگ آمیزی ساختمان، تعمیر کابینت و کمد دیواری را صاحبخانه باید پرداخت کند.

اگر مالک با تعمیرات مخالفت کند
چنانچه خانه نیاز به تعمیر داشته باشد اما مالک اجازه تعمیرات را ندهد، در مرحله اول مستاجر باید از صاحبخانه بخواهد که خانه را تعمیر کند.

در شرایطی خانه قابل سکونت نبود، قرارداد خودبه‌خود فسخ شده و طبق قانون مالک مستحق اجاره گرفتن از مستاجر نیست.

در هنگام تنظیم و امضای قرارداد اجاره، مالک و مستاجر می‌توانند قراردادی جداگانه برای هزینه‌های ساختمان به توافق رسیده تا در صورت بروز مشکل برای هریک از وسایل و تاسیسات، بطور شفاف شخصی که موظب به پرداخت است مشخص شود.

پیشنهاد مطالعه: نکات حقوقی «آیا تغییر در نمای ساختمان قانونی است؟» از مجله ملکی دلتا بخوانید.


برچسب: املاک دلتا، ساخت و ساز، خرید آپارتمان در تهران،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۷ شهریور ۱۴۰۰ساعت: ۰۳:۵۸:۱۸ توسط:املاک دلتا موضوع: نظرات (0)